Digital Dutch
Het is onmogelijk om op de hoogte te blijven van alle technologische ontwikkelingen. Er is wereldwijd zoveel gaande. We doen echter wel ons uiterste best door veel research te doen, congressen en beurzen te bezoeken. Zo kwamen we terecht bij het Digital Dutch event in de jaarbeurs in Utrecht. Met een kort verslag (leestijd 5 minuten) nemen we je mee naar de highlights van deze dag.
Michiel Vos, bekend journalist en Amerika-correspondent, begeleide ons van de ene naar de andere interessante spreker. Het begon met Ingo Uytdehaage, de CFO van Adyen. Hij gaf een kijkje in de Adyen formule, die voor veel organisaties waar wij mee werken zeker inspirerend is. In het lijstje stond onder andere:
- We built to benefit all merchants (not just one)
- We make good choices to build an ethical business and drive sustainable growth for our merchants
- We launch fast and iterate
- Winning is more important than ego; we work as a team
- We don’t hide behind e-mail
- We talk straight without being rude
- We include different people to sharpen our ideas
- We create our own path and won’t be slowed down by ‘stewards’
Fun fact: de board van Adyen spreekt nog steeds alle potentiële new hires om te checken of ze wel passen in de cultuur!
Jaya Baloo, CISO bij KPN hernoemde Internet of Things (IoT) tot Internet of Shit van een security perspectief. De vraag is niet of je wordt gehackt, maar wanneer en hoe je dan reageert.
Kjeld Nuis en sport psycholoog Rico Shuijers leerde ons een en ander over focus. Het gaat er om dat je in cirkel 1 terecht komt. De volledige focus op jezelf en je taak. En dus niet dat je je bezig houdt met hetgeen dat past bij de andere cirkels:
- Ik en mijn taak
- Afleiding
- Wat er zou moeten zijn
- Of je gaat winnen of verliezen
- Consequenties, voornamelijk sociale angsten
- Wat doe ik hier
Een schone uitdaging in de huidige kantoortuinen om in cirkel 1 te belanden. In ons werk leidt een dergelijke werkomgeving meer tot frustratie dan dat het iets oplevert.
Vervolgens kwam Arjo van der Ham van Lightyear op het podium. Is Lightyear de auto die de markt van de elektrische auto’s gaat disrupten? Waarom zouden we ons richten op elektrische auto’s om duurzamer te worden? Dan moeten we eerst garanderen dat de energie waarmee je de auto oplaadt duurzaam is en vervolgens moeten we de hele wereld gaan voorzien van laadpalen. Waarom maken we geen auto die rijdt op energie van de zon?
En ja, we hadden de primeur. We mochten de Lightyear zien. In een afgesloten tent met vergrendelde telefoons want foto’s maken was ‘not done’. Conclusie: de Lightyear ziet er futuristisch uit! Zijspiegels zijn vervangen door camera’s en de wielen zijn afgedekt om de aerodynamica zo optimaal mogelijk te krijgen. En met de opwarming van de aarde moet het aantal zonuren geen probleem zijn…
Vervolgens kwam trendwatcher en futuroloog Magnus Lindqist met een mooie formule waarbij de weerstand tot nieuwe ideeën afhangt van het aantal werknemers en managementlagen. Food for thought!
De dag eindigde met Maximo Ibarra, de CEO van KPN. Volgens Maximo draait digitalisering om het leven simpeler maken. In onze optiek zou digitalisering juist moeten gaan om de wereld beter te maken!