Happiness
Na een maand hard werken, is er een website en kan er eindelijk geblogd worden!
Vanaf nu zullen we inspirerende ervaringen, artikelen en video’s via deze website met je delen.
Wil jij op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief (homepage van deze site). En vind je de blog interessant? Like of deel hem dan via Facebook of Linkedin. Wij krijgen dan wat meer exposure waar we je dankbaar voor zijn!
Deze eerste blog gaat over ‘Happiness’. Henk en ik (Heiske) hadden namelijk het voorrecht om afgelopen maart uitgenodigd te worden door mister Happiness himself: Leo Bormans. Leo is een Distinguished Lecturer aan de Universiteit van Leuven en auteur van ‘The World Book of Happiness’. Een hele eer voor ons om persoonlijk door hem uitgenodigd te worden voor het ‘Happy People, Better Business’ congres waar hij zou spreken.
In lijn der verwachting wist Leo ons meteen te boeien. Hieronder een combinatie van zijn presentatie met wat research van onze kant.
Wat is of zou het doel van bedrijven moeten zijn? Gelukkige klanten natuurlijk! En wat vereist dat? Gelukkige medewerkers! Maar zijn we zo gelukkig op het werk?
Uit het World Happiness Report (De Neve and Ward, University of Oxford) blijkt dat er een schrikbarend hoge employee disengagement is. Wel 90% in West Europa (zie plaatje onder).
Logisch dus dat de ‘Chief Happiness Officers’ (CHO’s) veelvuldig door bedrijven aangesteld worden. En daar blijft het niet bij. Dubai stelt een ‘Minister of Happiness’ aan en, baas boven baas, Butan wel 10! Coca Cola gebruikt als slogan ‘Open Happiness’ en Lipton ‘Drink Positive’. Kortom, de 2 drijfveren van de 21ste eeuw zijn: Hoop en Happiness.
Wat maakt je gelukkig? Leo hield er het volgende lijstje op na:
- Hoop en Positief denken
- Vertrouwen. In een team werk je samen. Ben je een goed team, dan is er vertrouwen. Gelijkheid in combinatie met vertrouwen hangt samen met een hoger geluk: in Denemarken, IJsland en Nederland is men gelukkiger dan in landen met veel palmbomen!
- Menselijke relaties. Hierbij hebben we het dan over echt contact. Niet via een Facebook of een Fake-book zoals Leo het noemt.
- Waarden en betekenis. ‘What you focus on, is what you get!’ Onze happiness goeroe stelt dan ook voor ‘klachten-coordinators’ in bedrijven te vervangen door ‘(klant) geluk-coordinators’. Tevens zou hij graag Human Resource Management omdopen tot Human Being Management. Geluk op het werk krijg je immers als je jezelf mag en kunt zijn: mag je zijn wie je bent, mag je worden wie je wilt worden, mag je samenwerken en herken je jezelf in het bedrijf (purpose/missie)?
- Van dromen doelen maken. De tip hier is: focus je niet op wie je bent, maar op wie je wilt worden! Leiders zouden daarom ook vooral hun mensen moeten stimuleren te dromen, leren, doen en worden.
‘What you focus on, is what you get!’ en ‘Focus je niet op wie je bent, maar op wie je wilt worden!’. Beide kreten geven al aan dat mindset, positief denken, cruciaal is. Jouw Happiness wordt hier dan ook voor 40% door bepaald. Kortom: think positive and stay happy!
Mocht je echt actief met Happiness aan de slag willen, dan kunnen wij je helpen op zowel strategisch als operationeel niveau. Op strategisch niveau kun je Happiness leidend laten zijn in de organisatie. Op tactisch/operationeel niveau kun je denken aan het verhogen van individuele of team work-happiness door op zoek te gaan naar ieders Purpose en kracht om zo onbenut potentieel te voorkomen.