Is jouw organisatie al circulair?
Onze ervaring is dat veel organisaties duurzaamheid als een ‘hot topic’ behandelen (‘wij hebben onze footprint met x% gereduceerd!’). Duik je echter in de primaire processen dan blijkt duurzaamheid vaak toch minder belangrijk dan de buitenkant doet vermoeden.
Gelukkig zijn er wel steeds meer organisaties waarbij het business model gebaseerd is op de circulaire economie. Dat betekent dat producten niet slechts een keer gebruikt worden en dan op de afvalberg belanden (het ‘lineaire systeem’), maar dat producten of de grondstoffen hiervan meerdere keren hergebruikt kunnen worden. De ambitie van Nederland is om 2050 volledig circulair te zijn.
Bedrijven die actief bezig zijn met de circulaire economie zijn onder andere Ikea, die bijvoorbeeld onverkocht textiel een tweede leven geeft bij MVO-atelier iDid, Auping waar oude matrassen in spouwmuurisolatie of judomatten getransformeerd worden en de Gemeente Wageningen die met de verbouwing van hun gemeentehuis de uitdaging zijn aangegaan om alles 100% circulair in te kopen. Wat deze 100% circulaire inkoop inhoudt?
Voor de te gebruiken materialen werd gestreefd naar:
- Volledige traceerbaarheid; waar komt het vandaan?
- 100% circulariteit; al het materiaal moet later weer 100% te hergebruiken zijn
- Materiaal zonder giftige stoffen. Dit bleek een uitdaging want leveranciers weten (nog) niet altijd welke stoffen hun producten bevatten.
De 100% circulaire inkoop leidde niet alleen tot een duurzaam interieur, maar was ook een eye-opener voor de leveranciers en een mooie eerste stap naar een klimaat neutrale gemeente in 2030!
De gemeente probeert nu over de hele linie 100% circulair in te kopen. Hierbij kun je denken aan uiteenlopende projecten; van de aanschaf van een tunnel (infrastructuur) tot een nieuwe sporthal. Lees hier meer.
Duurzamer worden kan dus op verschillende manieren. Wat kan jouw organisatie nog voor extra stap zetten richting de circulaire economie?