Ken je jouw ‘Ikigai’ en ‘Native Genius’?

Uitvoerig onderzoek heeft aangetoond waarom mensen in bepaalde gebieden op de wereld, de zogenaamde ‘blue zones’, ouder worden dan gemiddeld. De sleutels voor een langer leven zijn:

  • Voeding
  • Beweging
  • Een sterk sociaal netwerk; veel vrienden en hechte familiebanden
  • Het hebben van een doel (Ikigai) in je leven

Ikigai is de reden waarom je ‘s ochtends opstaat. In jou zit een passie, een uniek talent dat zin geeft aan je bestaan. Het is de stuwende kracht om het beste van jezelf te geven, tot het einde van je dagen. En het kennen van jouw Ikigai (die als het goed is in lijn is met het hogere doel van jouw organisatie) draagt bij aan werkgeluk.

Michaela Schippers heeft onderzoek naar Ikigai gedaan aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. In haar onderzoek werden studenten aangemoedigd hun Ikigai te definiëren. Voorbeelden van Ikigai’s waren:

  • ‘I will be a positive influence everywhere I go’
  • ‘I will empower girls and women to realize their potential’
  • ‘I will learn from today’s business to improve the business of tomorrow’

Een foto van de student met zijn/haar Ikigai werd opgehangen in de universiteitsgebouwen. Het definiëren en openbaar bekend maken van de persoonlijke Ikigai van de studenten had een positieve impact op de prestaties van studenten en reduceerden dropouts met minimaal 20%.

Om tot jouw Ikigai (ook wel ‘Purpose’ genoemd) te komen, is het handig om te weten waar jouw kracht zit en waar jij energie van krijgt. Men noemt dit ook wel je ‘Flow’ of ‘Native Genius’ (in het plaatje hierboven heet het ‘Passie’). Als je met iets bezig bent waar je goed in bent en wat je leuk vindt, kun je hier helemaal in opgaan. Je vergeet alles om je heen. Je bent geconcentreerd met een specifieke taak bezig en er heerst orde in je onderbewustzijn.

Kirsten Wheeler heeft hier een mooie TED Talk over gegeven.

Heb je nog geen idee wat jouw Native Genius en Ikigai is? Begin dan jouw zoektocht. Op naar een langer en gelukkiger leven! Op naar morgen!

Leave a Comment