Van werkdruk naar werkgeluk
Je kent het vast. Drukdrukdruk. Iedereen heeft het druk. En als je het niet druk hebt, doe je maar alsof want anders word je raar aangekeken. Dat is momenteel de heersende cultuur in ons land. Ach ja, wat is daar nou erg aan zou je denken? Nou, het is voor veel mensen te druk. 1 op de 6 mensen bezwijkt onder de hedendaagse (werk)drukte. En dat is natuurlijk een zorg. Een persoonlijke zorg, want thuis komen te zitten met een burn-out is verre van leuk (helaas kunnen we hierover meepraten). Je eigen leven staat stil en dat van je gezin deels ook. Ben jij toevallig de leidinggevende, dan is het voor jou ook een zorg. Het werk van de uitvaller wordt niet gedaan of belandt op het bord bij een collega die het daardoor nog drukker heeft dan deze het al had. En dan hebben we het nog niet gehad over de bijbehorende kostenpost (al gauw zo’n 2 ton) dat met een werknemer met een burn-out gemoeid gaat. Het moge duidelijk zijn dat we er alles aan moeten doen om burn-outs te voorkomen!
Na de financiële crisis draait onze economie weer op volle toeren. En de uitspraak van een wijze Nederlandse voetbalheld ‘elk voordeel heb z’n nadeel’ is ook hier van toepassing. Er ontstaat door die ‘booming’ economie namelijk krapte op de arbeidsmarkt waardoor de werkdruk alleen maar verder toeneemt. De afgelopen maanden was werkdruk dan ook een ‘hot-topic’. Op de radio en in de kranten ging het met grote regelmaat over werkgevers, vakbonden en deskundigen die de noodklok luidden. En wij merkten het ook. Vanuit verschillende hoeken kregen we de vraag wat we hierin konden betekenen.
Voordat we daar een antwoord op konden geven, wilden we eerst weten wat werkdruk nou eigenlijk is…
Gelukkig stuitten we al snel op uitvoerige onderzoeken van onder andere TNO. De conclusie was dat werkdruk wordt bepaald door:
- De context van het werk. Hierbij kun je denken aan onduidelijkheden met betrekking tot verwachtingen, werkonderbrekingen, de organisatiestructuur en de stijl van leidinggeven.
- De inhoud van het werk. Hieronder vallen onder andere de tijdsdruk die met het werk gemoeid gaat, de hoeveelheid het werk en de mate van complexiteit, afwisseling en emotionele belasting van het werk.
- De knoppen waar je aan kunt draaien. Oftewel, in welke mate is er sprake van autonomie, maak je deel uit van het besluitvormingsproces en ervaar je support van collega’s en leidinggevende.
In hoeverre deze 3 factoren van invloed zijn op jouw werkdrukbeleving wordt bepaald door:
- De mate waarin je gebruik maakt van de knoppen. Dit is afhankelijk van verschillende persoonlijke zaken zoals je competenties in verhouding tot jouw taak, je belastbaarheid en veerkracht, je werk-privé situatie en de keuzes die je maakt om regelmogelijkheden ook daadwerkelijk te (durven) gebruiken
- De buffers die er zijn. Kun je herstellen, word je gewaardeerd, kun je je ontwikkelen en ervaar je support.
Een heel theoretisch verhaal dat de meeste werkgevers en werknemers op denken te lossen met theoretische trainingen.
Vooral trainingen om efficiënter te kunnen werken a la ‘Getting things done’ van David Allen zijn populair. Vaak laat het resultaat van dergelijke trainingen echter te wensen over. Het gaat er namelijk om wat je met de aangereikte tools gaat doen. En dan komt het aan op gedrag. Gedrag dat moet veranderen. Wil je namelijk op een efficiëntere manier gaan werken, dan moeten ingesleten gewoontes doorbroken worden. En wat als je heel efficient kunt werken, maar het moeilijk vindt om ‘nee’ te verkopen? Juist! Dan blijft het dweilen met de kraan open. Echte verandering begint dan ook ergens anders. Niet bij tools, maar bij jezelf!
En als we het dan hebben over werkdrukbeleving zijn wij ervan overtuigd dat ‘alles wat aandacht krijgt, groeit‘. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar een positieve benadering. Wij verleggen de focus van werkdruk naar werkgeluk!
En wat heb je dan nodig om gelukkig te kunnen zijn op je werk?
Steevast weten werknemers dit heel goed te benoemen: leuke collega’s, werk doen dat je leuk vindt, vrijheid in je werk, vertrouwen krijgen van je baas, etcetera. Dat komt volledig overeen met ons geluksmodel dat gebaseerd is op heel veel onderzoeken die wereldwijd gedaan zijn en dat het ‘geitenwollensokken-gehalte’ iets weg kan nemen. De vraag die je je nu moet stellen is: aan welke bol moet er bij jou of in jouw team gesleuteld worden om het werkgeluk te kunnen verhogen?
En wil je het echt goed aanpakken, dan ben je er nog niet. Ook het voorkeursgedrag en de voorkeurs-emoties spelen een grote rol. Welke beperkende overtuigingen maken dat je geen nee durft te verkopen? Waardoor leg je de lat voor jezelf zo hoog? Wat maakt dat je jezelf de erkenning ontzegt die je verdient? Als je weet welke kernangsten hier aan ten grondslag liggen, kun je stappen gaan zetten met betrekking jouw werkdrukbeleving.
Wil je hiermee aan de slag in jouw organisatie? Neem dan contact met ons op. We hebben verschillende workshops op de plank liggen en leggen je dan ook graag uit wat de mogelijkheden zijn!